Tavaszi szezonkezdet és virágfotózási tippek

Jégvirágok elhervadtak, elolvadtak, azonban itt az igazi makrós szezon kezdete. Robbanásszerűen bújnak ki és bontják szirmaikat tavaszi virágaink. Előfutár mindig a közönség kedvenc a Hóvirág, aki annyira korán is képes előbújni, amikor még javában tél van és csak pár enyhe nap erejéig kecsegtet minket meleg napsugár. Idén eddig szinte lexikonszerűen tökéletes kitavaszodás zajlik. Utolsó hideg zimankó után enyhülés, eső, kicsit zordabb napok, szél és megint napsütés, sőt most a héten már 20 fokos nappali hőmérséklet száműzi a fogasra a téli kabátokat és egyúttal poroltatják le az eddig csüggedt szoba-makrósok gépeit. A kis fehér hírnökkel majdnem egy időben jelenik meg a Téltemető is, apró sárga virágaival és elsők között látható Tarka sáfrány is. Március közepétől már beszállnak a tavaszi parádéba a Leánykökörcsinek is, kecses, pihés lilás pompájukban. Kicsit várakoznak ilyenkor még közeli barátaik a Fekete kökörcsinek, melyek virágai kisebbek és sötétebbek, egészen mélylilás-fekete. Hasonlóan a lilás színnél maradva már Pirosló hunyorokkal is találkozhatunk a tavasz első hónapjában. Követi őket a Kockásliliom - egészen hivatalosan a Mocsári kockáslilom - amely a 2016-os év vadvirága volt. Április-májustól pedig a Mecsek levegője telített a Medvehagyma erős illatától. Ezen kívül pedig még számos más gyönyörű virág (Nőszirom, Csillagvirág, Kosbor, Tőzike és megannyi még: http://novenyhatarozo.info/nevmutato#A) várja a természetfotózás etikáját* betartó fotósokat. A virágzas tetőzése eltérő lehet különböző területeken.

itt vékony tud lenni a határ…van akinél belefér egy ”alkotott” előtér levelekkel, fadarabbal, mohás ággal, virágcsipesz, spricni vagy mini kültéri stúdió…van akinek már ez is túl van a határon. Nálam a zavaró levélkék és ágak arrébb rakása vagy egy kis előtér levelekből, egyébből nem szentségtörő. Spricnit vagy csipeszt nem használok. A spricni nem ugyanolyan, mint a harmat, és a csipeszt némi szélcsenddel, jó záridővel, esetleg vakus rásegítéssel ügyesen ki lehet váltani, vagy ha más nem, akkor mondjuk egy kis ággal való megtámasztással finoman.


Fotós alanyaink tehát szép számban jelen vannak az ország minden pontján a mostani hetekben. Több helyen fantasztikus túrával is egybe lehet kötni a fotózást, főleg ha a fotós párja, családja kevésbé támogatja földönfetrengős és egy szál növénykével órákat is elbíbelődő hobbifotós énünket.

Egy kevésbé "turistás” fotóért valóban kicsit jobban meg kell dolgozni. Eleve néhány percen belül kötelezően közeli ”szemmagasságba” kerülünk a kiválasztott növénnyel. Nézzük mik azok a szükséges eszközök és tippek, amelyek segíthetnek egy jobb növénymakró elkészítésében. Megnézve a Tippek, trükkök, tanulságok 2. című bejegyzésemet, már ott le kellett volna írnom a most következő tanácsokat, így be is linkelem oda ezt a bejegyzést.

Nem árt egy esőnadrág és hasonlóan a sarat, talajközeli nedvességet szintén jól tűrő kabát. Nekem pl. évek óta remek útitárs egy ősszel-télen is már bizonyító vadászkabát. Esőt is lepergeti, sár is lemászik róla és a szél sem járja át. Ha mégis kényesebb a ruházat, akkor egy nagyobb kukászsákra, polifoamra is feküdhetünk (persze figyelve, hogy közben ne taroljuk le a kinézett virágunk pajtásait).

Bár biztosan írtam már előző bejegyzésben is, de megismétlem: fontos a kinézett egyed épsége és teljessége. Hiányos szirmú, félig már hervadt vagy tépett virágú, levelű, bibéjű növény nem a legjobb választás. Ha sok közül választhatunk, akkor igyekezzünk minél teljesebb és szebb alanyt választani a fotózáshoz.

A tippek egyik első szereplője a háttér. Már a választáskor ügyeljünk rá. Ha pl. sziklás rész van a növény mögött, akkor valószínű, hogy a világosabb foltként megjelenő sziklák inkább zavaróan hathatnak, mint előnyként. Ugyanez lehet a helyzet a háttérben a világos égboltba nyúló ágakkal, lombozattal. Ha borúsabb az idő az ágak között megjelenő világos-szürke foltok nem biztos, hogy kedvezőek. Egészen megváltozik azonban a kép, ha már kékórában fotózunk és kékes árnyalat veszi át szürke foltok a helyét.


Következő fontos szereplő a makrózásra alkalmas állvány (állványfejjel), ami lehet:

-          kivehető, megfordítható középoszlopú

-          teljesen lefektethető és a középoszlop vízszintes állítási lehetőségével

-          kimondottan stabil, kis makrós típusú

vagy babzsák, kispárna. Ezekkel már kellően alacsonyra kerülve nekikezdhetünk a képalkotásnak.

 

Visszabányásztam a lomtárból egy több sebből vérző kökörcsin fotómat. Lássuk:

A vízjelet meg sem érdemli :D A háttér a két másik kökörcsinnel ad egy ismétlődő tükörhatást vagy legalábbis kicsit többet, mintha sima háttér lenne. Azonban a jobb oldali virágokról hamar elugrik a tekintet a mögöttük lévő világos foltra. Nem beszélve a nagyon gyatra, levélkével való elmosási próbálkozásról alul középen és a bal alul belógó fűszálak sem mutatósak. Szintén bal oldalt belóg elmosódva, mégis zavaróan pár barnás szálacska is. Szóval DELETE. Se könyvbe, se falra nem fog kerülni. Mondhatnám, hogy még a webre vagy blogba se, de most kivételesen pont, hogy jól jön példának.


Miért kell a szárat kicsit "elmosni"? Mert kissé vágott virágnak hathat, még ha nem is teljesen éles a szár. Magasabb szárú virágoknál érdemes valamiképpen halványítani, elmosni a kép alján a szárat. Egészen alacsonyról fotózva, ha van kis bokrosabb alja a növénynek vagy fű, akkor kisebb mélységélességgel, jó szögből csak a virágra téve a fókuszt nem lesz zavaró annyira a kép alja, mert kiesik a mélységélességi tartományból és szépen elmosódik. Íme újabb két példa a kevésbé jól sikerült képekre és kettő az egy fokkal jobb megoldásra:
Kicsit más lesz, ha mondjuk közelebb megyünk és még újabb témával bővül

kép hangulatát nagyban elősegíti a napfelkelte vagy naplemente melegebb, narancsos fénye. Ez lehet ellenfény, amely pl. remekül kihangsúlyozhatja a növény körvonalát, különösen jól állhat pl. a szőröcskés kökörcsineknek, ahogy a kis pihéket hátulról megvilágítja illetve lehet oldalról érkező vagy teljesen szemből. Ellenfény esetében különösen figyelni kell, hogy elölről is legyen derítés a témánkra, kivéve ha csak is kizárólag a körvonalon van a hangsúly. Egy melegebb fényű és egy ledes lámpa minden makrósnál lapuljon a táskában. Aki vakuhasználatban jártasabb, annak még több tere van kísérletezni a különböző irányból való megvilágításban. Nagyon sok időt el lehet tölteni egy-egy helyen, hogy megtalájuk azt a látószöget, objektívet és világítást, ami a legjobban tetszik. Ezután pedig sokszor már nagyon szubjektív lesz a fogadtatás. Kinek mi jön be. Lássuk a fentebbi "delete" példám egy későbbi verzióját:


Napsütés hiányában pasztelesebb fotókat készíthetünk, amely ugyanúgy tud különlegesebb lenni egy átlagosabb verőfényben és felülről készített ”turistafotónál”.  A lámpák itt nagy szolgálatot tudnak tenni. Erős napsütésben pedig egy egyszerű fehér esernyő töltheti be a diffúzor szerepét. Ekkor kihasználva a természetes fényt, lámpa helyett derítőlappal vagy fehér kartonnal világosíthatunk kicsit a felénk eső árnyékosabb részleteken.


Kicsit továbblépve tehát a mobillal felülről fotózott képnél és már a rutinszerű alapmakrótól is, mivel tehetjük még különlegesebbé a képünket? Akik már komolyabban belevetették magukat a fotózásba és ezen belül is a makró, netalántán a növényfotózás témájába, és már túl vannak ezeken a számukra rutin képeken, azok további kreatív ötletelést igényelnek. Itt már bejönnek a képbe a különböző szűrők, akár effekt akár színezett, a különleges bokeh hátteret "buborékfújó" és pár éve egyre népszerűbb régi objektívek pl. trioplan, diaplan, tükörobjektívek, vetítőlencsék, M42-es egyéb objektívek közgyűrűzve (hamarosan külön bejegyzés lesz róluk).

Egyelőre én a sima lámpás és háttérkreálós időszakomban vagyok, növénymakróban nem szereztem még akkora jártasságot, de hatványozottan előrébb járok, mint az első képkollázsban szereplő sárga Téltemető fotó.


A multiexpó (több kép összefűzése) egy másik kitűnő lehetőség a kreatív technikákon belül, ahol külön kép lehet a háttér, az éles növény és egy kevésbé éles növény, végül összerakva egy már bőven nem mindennapi fotó születik. Ehhez hozzátéve még a megvilágítási próbálkozásokat vagy akár Holdat, csillagokat már valóban egy más szintű kép-alkotási kategóriánál járunk.

Ezek mellett még készíthetünk egészen közeli felvételeket is a bibékről vagy éppenséggel egy már tájképszerű képet, ahol a virág apró törékenységét hangsúlyozhatjuk a hatalmas fák alatt. Érdemes megnézni a nagyobb nemzetközi fotós pályázatok (GDT, Oasis, Asferico, Golden Turtle, Memorial Maria Luisa, ÉTF stb.) múlt évek beli díjazottjait a növény kategóriában. Ihletet, ötletet meríthetünk belőle. Meglehet sokszor találunk fákat és gombákat is köztük, amik nem éppen a makró kategória, de biztos, hogy lesz egy-egy olyan nyertes is, amelyik elgondolkodtat és ötletet ad következő kirándulásunkhoz.

Ajánlom a témában még jártasabb fotósokat, akik engem inspirálnak:

Radomir Jakubowski növényfotói

Misja Smits multiexpói és egyéb csodás felvételei

Sandra Bartocha trioplan és multiexpo kísérletei

Apfel Ágnes hangulatos fotói

Jantyik Tibor mesés növényei és gombái

 

Kovadri-féle nagy makrós teszt

Magam sem hiszem, de végre sikerült elérnem a nagy makrós tesztig. Hétvégére ugyan elég rossz időt mondtak, még jó hogy nem hittem nekik. Mióta teljes egészében belevettem magam a makrózásba (épp két éve) tervem volt egy makrós teszt. Mint ahogy sok kezdő makrósban, így bennem is sok kérdés felmerült a makrofotózásaim kezdetén. Kezdve a közgyűrű vagy Raynox, állványról vagy kézből, a fűt, fát vagy bogarat egész a hogyan legyen a leképezés egyre nagyobb problémáig. Több emailt is kaptam hasonló kérdésekkel, így végére érve az alapmódszereknek eljött a teszt ideje.

Készítettem pár képet az eszközökről is:

A vakunak majd a Makrofotózás fordított objektívekkel 2. részében lesz szerepe.

A tesztben résztvevő eszközök:

objektívek: 18-55mm kitobi, 70-200mm teleobjektív, 50mm fix, 29mm fix, 100mm makroobjektív

68mm közgyűrűsor

Raynox DCR 250 előtétlencse

nagyítólencse 105mm

fordítógyűrűk, menetszűkítő és -bővítők

kuplunggyűrű 2 objektív szembefordításához

kétszerező

A képeket igyekeztem nagyjából azonos beállításokkal, fényviszonyoknak megfelelően azonos/hasonló "világossággal" (a záridő változtatásával) elkészíteni. Ez nem sikerült egyenletesen (nem olyan egyszerű), ahol sötétebb a kép, ott az adott technika is okozza, illetve a 105-ös nagyítólencsénél a távolság miatt is egyből jóval világosabb lett a kép, gyorsabb záridő lehetséges.

A képek ISO100-on, F8-as rekesszel készült. Mindegyike alatt megtalálható a belinkelt 1800*1200px kép is (igaz a Picasa nekem csak 1024 pixelben hajlandó megjeleníteni). A távolság a frontlencsétől mért távolság (kerekített érték +/- 1cm). Az objektívek fókusztávolsága a végtelenre állítva (kiv. makroobjektív). A képeken semmilyen módosítás nem történt, az eredeti képek jpeggé konvertált változatai.

Akkor kezdjük az elején. Általában a közgyűrűsor és az előtétlencse az elsők között van, amiket egy kezdő makrós beszerez. Illetve a fordított kitobi szintén az egyik első próbálkozás.

Tesztalanyom pitypang hiányában egy másik kis sárga növényke volt. A méretek kedvéért egy gyufaszállal lefotóztam.

Célom a különböző módszerek nehézségeinek, buktatóinak, leképezéseinek, anyagi befektetéseinek és felhasználhatóságának bemutatása. A képek nem igazi tesztfotók, inkább csak a nagyjábóli összevetéshez készültek. A későbbiekben még hozok példákat a használható módszerekre .

 

1. Módszer 70-200mm teleobjektív+közgyűrűsor

- Előny: nincs plussz lencsetag vagy minőségromlást okozó bármely más üveg, egészen homogén háttér, változtatható vastagságú a közgyűrűsor (három részes: 12mm,20mm,36mm)

- Hátrány: fényerőveszteség, kézből nehézkes, szükséges fényerős teleobjektív (min. f4), közgyűrűsor jelátvivős (20-25ezer Ft), inkább statikusabb témákhoz állványról, közepes nagyságú növényekhez, gombákhoz, mintákhoz

 

1./a 200mm-en

távolság: 75cm

nagy felbontás

 

1./b 70mm-en

távolság: 6cm

nagy felbontás

 

2. Módszer 70-200mm teleobjektív+Rayxnox DCR 250

- Előny: fix távolság (10-15cm objektívtől függően), nincs fényerőveszteség, könnyen használható előtétlencse (csíptető)

- Hátrány: plussz lencsetag, amely befolyásolja a képminőséget, előtétlencse 10-15ezer Ft

- Érdekesség a közgyűrűsoros képekhez képest itt épp fordítva van: 200mm-en nagyobb a leképezés

 

2./a 200mm-en

távolság: 11cm

nagy felbontás

 

2./b 70mm-en

távolság: 11cm

nagy felbontás

 

3. Módszer teleobjektív+közgyűrűsor+Raynox DCR 250

- Előny: nagyobb leképezés

- Hátrány: kisebb mélységélességi tartomány, csak egészen kis témákhoz, részletekhez (ahol nem mintázat és faltól-falig élesség kell), csekély képminőségromlás az előtétlencse miatt

 

3./a 200mm-en

távolság: 10cm

nagy felbontás

 

3./b 70mm-en

távolság: 3cm

nagy felbontás

 

4. Módszer fordított 18-55mm kitobi

- Előny: kimondottan nagy leképezés (tehát egy nagyobb hangya alig fér bele a teljes képmezőbe 18mm-en), könnyű, egyszerű, olcsó adaptergyűrű (2-3 ezer Ft), fix távolság (4-5cm), homogén háttér

- Hátrány: iszonyú kicsi mélységélesség tartomány (tizedmilliméterek), keresősötétedés, hosszabb záridő szükséges, nehezen megtalálható élességi sík, alig néhány cm távolság, rekesz előre megadása szükséges, élesség és képminőség gyengébb

 

4./a 18mm-en

távolság: 4cm

nagy felbontás

 

4./b 55mm-en

távolság: 5cm

nagy felbontás

 

5. Módszer fordított fix objektívek

- Előny: nagy leképezés, könnyű, olcsó fordítógyűrűk, olcsó M42-es objektívek (későbbi bejegyz-ésbenbővebben), teljesen homogén háttér

- Hátrány: nagyon kicsi mélységélességi tartomány, keresősötétedés, nehezen található élességi sík, élesség és képminőség gyengébb, képen zajosodás nagyobb lehet

 

5./a fordított 50mm-es objektív

távolság: 10cm

nagy felbontás

 

5./b fordított 29mm-es objektív

távolság: 5cm

nagy felbontás

 

5./c fordított 29mm+közgyűrűsor+kétszerező

távolság: 5cm

megj.: nagyon nagyon kicsi mélységélességi tartomány, szinte használhatatlan

nagy felbontás

 

6. Módszer fix objektívek közgyűrűsoron, kihuzaton

- Előny: nagyobb leképezés plussz lencsetag nélkül, olcsó kihuzat (M42), olcsó adaptergyűrűk (M42-EOS), homogén háttér

- Hátrány: hosszabb szett (kézből nehézkes), fényerőveszteség, szűk mélységélességi tartomány, csak kis témákhoz, hosszabb záridő, objektívtől függő képminőség

 

6./a 50mm objektív+közgyűrűsor

távolság: 5cm

nagy felbontás

 

6./b 29mm objektív 120mm M42-es kihuzaton

távolság: 0 (a téma szinte hozzáér a lencséhez)

megj.: szinte használhatatlan

nagy felbontás

 

6./c 29mm objektív+120mm kihuzat+kétszerező

távolság: 6cm

megj.: minőségromlás, kézből nagyon nehézkes

nagy felbontás

 

7. Módszer 105mm nagyítólencse kihuzattal

- Előny: olcsón beszerezhető különféle használt nagyítólencse, nagy fókusztávolság, könnyű, kicsi, olcsó adaptergyűrű (menetszűkítő v. -bővitő), homogén háttér

- Hátrány: kihuzat szükséges, nem szabványos menetek, leképezés kisebb

- Érdekesség: kihuzat nagyságától függően változatos háttérmosás (későbbi bejegyzésben)

távolság: 22cm

nagy felbontás

 

8. Módszer 100mm makroobjektív

- Előny: makróra tervezve, alapból 1:1 leképezés, jobb képminőség, kézből is használható, rengeteg témához: fű, fa, rovar, kisteleként is használható pl. a 100mm-es

- Hátrány: fókuszállítás az objektív előre-hátra mozgatásával, drága (50-200ezer Ft közötti használt obik), alapból "csak" 1:1 leképezés

távolság legközelebbi fókusztávolságon: 12cm

nagy felbontás

 

9. Módszer 100mm makroobjektív kiegészítőkkel

- Előny: nagyobb leképezés

- Közgyűrűsorral fényerővesztés, előtétlencsével plussz lencsetag miatti minőségromlás (igaz csekély)

 

9./a közgyűrűsorral

távolság: 9cm

nagy felbontás

 

9./b közgyűrűsorral+Raynox DCR250-el

távolság: 6cm

nagy felbontás

 

10. Módszer egymásba fordított objektívek

- Előny: nagy leképezés, olcsó kuplunggyűrű (1-2ezer Ft)

- Hátrány: nehéz és hosszú a szett egyben, kicsi mélységélességi tartomány, vignettálás, kézből szinte használhatatlan, csak nagyon pici témákhoz, képminőség az objektívek minőségétől függő, a lencserendszerek miatt élesséh és minőségromlás, zajosodás lehetséges, nehezen található élességi sík, nagyon kis fókusztávolság

megj.: további tesztek a későbbi bejegyzésekben

 

10./a 70-200mm teleobjektív 200mm-en+fordított 50mm objektív

távolság: 4cm

nagy felbontás

 

10./b 100mm makroobjektív+fordított 50mm

távolság: 1,5cm!!!

megj: nagyon kicsi fókusztávolság!

nagy felbontás

 

A fordított objektíves fotózás nagyvakus, kézből rovarászós módszeréről és a nagyobb leképezésű fotókról hamarosan készül bejegyzés.


Bejegyzések lista

1. Blog indítás

2. Makrokalandok 1. - Pitypangok

3. Makrokalandok 2. - Pipacs projekt

4. Terepszemle kétkeréken

5. Újra a kertben

6. A sziget szavannáján

7. A Duna-parton

8. Makrokalandok 3. - Bakszakáll

9. Horvát utakon

10. Hullámtanulmányok

11. Tippek, trükkök, tanulságok 1.

12. Fényterelés makróhoz

13. Szegedi szösszenet

14. Póklászás a kertben

15. Makrózás rendszervakuval

16. Terelő makrózáshoz és rendszervakuhoz

17. Előkészületben

18. Rüdesheim és Rajna

19. Tippek, trükkök, tanulságok 2.

20. Ciprus, a kettőségek és a macskák szigete

21. Színek, kalibrálás, képfeldolgozás

22. Makrofotózás fordított objektívvel 1.

23. Jeges játékok 1. alapfok

24. Jeges játékok 2. haladó szint

25. Még egy kis jég

26. Tavaszi zsongás

27. Medvehagymás Mecsekben mászkáltam

28. Toszkán tájakon 1. - A zöld lankák birodalmában

29. Toszkán tájakon 2. - Középkori falvak, reneszánsz városok

30. Badacsonyi bóklászás és borozás

31. A pókok csodálatos világa

32. Éves összegzés és előzetes

33. Pentaconnal a Vasművekben

34. Feketén-fehéren

35. Új szezon ibolya nyitánnyal

36. Kovadri-féle nagy makrós teszt

37. Makrós siker

38. Makrofotózás fordított objektívvel 2.

39. Vadnyugati kalandok

40. A tűz és jég szigetén - Izland

41. Liebster Award - blogos díj

42. Körbe Krk szigeten

43. Róma, Róma, Róma

44. Digitális emlékeink - Fotókönyv készítés

45. Jégvirágok-jégvilágok

46. Ragyogó őszben

47. Fagyos éjjelek

48. Könyvajánló

49. Tavaszi szezonkezdet és virágfotózási tippek

Címkefelhő
Feedek
Megosztás