Tippek, trükkök, tanulságok 1.

Mielőtt nekivágnék újra a terepnek, egy kis összefoglaló gyanánt gondoltam leírom az eddigi tapasztalataimat. Nagyjából végigmentem azokon a kezdeti buktatókon, amiket már más fórumokon vagy blogban is olvastam. De azt hiszem ez kell ahhoz, hogy megismerjük a felszerelésünket, annak határait, az objektív tulajdonságait és alapjában az apró dolgok fotózásának különcségeit.

Az első ilyen TTT fejezetnek az alábbi témákat szántam: mélységélesség, kézből vagy állványról fotózás kérdése és a fénymérés csapdái.

Kézből vagy állványról

Szerintem minden kezdő makrofotósnak van egy olyan fotózása, ahol a lelkesedés, a mindenféle apró rovarok, méhek, darazsak, lepkék, szöcskék - főleg ha ezek szinte egyszerre fordulnak elő (és ez könnyen lehet egy nagy réten) - folyamatos egyik virágtól a másikig rohangálásra és kézből fotózásra ösztökéli. A helyszínen ráadásul az LCD kijelzőn élesnek is tűnnek a témák. Egészen addig, amíg a monitoron nézve a mondjuk 200 képből 190 életlen törlésre nem kerül, a maradék 10 is csak azért nem, hogy mégis maradjon valami emlék... :)

Persze azért ez nem azt jelenti, hogy kézből ne lehetne éles lepkét vagy darazsat lőni jó fények és nyugodt stabil géptartás mellett, főleg ha egy stabis makróobjektívünk van. De kell hozzá gyakorlat. Érdemes megnézni ezt a videót, nemrég találtam Thomas Shahan link Na és a fotói elképesztőek (ismét egy érv a vaku mellett, akit komolyan érdekel a makrózás) bár nekem már túl színesek szinte álomszerűek, de fantasztikus a részletesség link

De visszatérve a témához, szóval túlestem egy ilyen kezdő fotózáson jómagam is, kissé vérző szívvel töröltem is a képeket...pedig stabi, követőfókusz, stabil beállás... de hiába egy idő után egyszerűen elfárad az izomzat és beremeg a kéz vagy jön némi szellő. Ilyenkor már elkél a rutin, hogy kézből egy kis cserebogarat vagy kisebb szöcskét teljes hosszban élesen lefotózzunk, főleg már késő délután vaku nélkül. Továbbra is gyakorlok rá:)

Ha szánunk rá energiát és főleg ha látjuk, hogy némileg több időráfordítással mennyivel élesebb képeket lehet készíteni, mindenképp velünk lesz legközelebb az állvány és az önkioldó.

Nézzünk két példát teljes kivágással és módosítás nélkül RAW-ból (tehát a képrészlet nincs méretezve, hanem a kivágott rész van elmentve az adott pixel*pixel méretben) igazán letöltve látszik, mert a picasa tömörítve mutatja

Egy szöcske kézből:

link szöcske

Egy lepke állványról, élőképpel (így már eleve akkor a tükör fel van csapva) és távkioldóval:

link lepke

A szöcske esetében nagyon nehéz a szemét élesben tartani még követő autófókusszal is, guggolva, térdelve pedig pár perc után be fog mozdulni épp annyira, hogy ne legyen teljesen éles. A lepkénél kihasználva az élőképet, a kijelzőn belenagyítva jól bemérhetjük az élességhez a távolságot és láthatjuk mikor nem mozdul be a téma. Ez a fajta összehasonlítás (képrészlet kivágás) az ilyenfajta szembetűnő élességkülönbségek bemutatására szerintem remekül használható. Persze az igazi ugyanazon téma ugyanazon időben való 2 féle módú lefotózása lett volna. Na majd a 2. fejezetben.

Mélységélesség

A Pipacs projektben már volt szó a mélységélesség hatásáról a háttérfoltokat illetően, most magán a témán van a hangsúly. Az adott fényviszonyoknak, a téma nagyságának és a háttér távolságának függvényében ügyesen kell játszani a rekesszel.

Ezt még nem említettem, de elsősorban az AV (időautomatika) azaz a rekesz előválasztás beállítást használom és a gép automatikusan állítja a hozzá tartozó záridőt. Aminél figyelni kell, hogy mégis mennyi. Kézből fotózásnál ha ez 1/100s alatti pl. egy 100mm-es makró objektívnél, akkor nagy az esély a bemozdulásra. Ha nagyon tág rekeszt használunk (2.8-4), akkor ugyan nő a záridő, azonban a téma kisebb része lesz éles. Példa arra, hogy az ominózus fotózás kapcsán annyira elkapott az újdonság varázsa, hogy nem figyeltem a rekeszre és 2.8-on hagytam:

A nagyon homogén háttérból látszik, hogy még a 4-es rekesz is jó lett volna és mivel kisebb rovarról van szó, nagyobb része lett volna az élességi tartományban.

Nézzük ugyanazon témát más és más rekesszel, de egyforma beállításokkal:

8-as rekesz, a lepke egésze éles, de a háttér szálai jobban megjelennek:

5.6-os rekesz, már mosottabb a háttér és még végig éles a szárny

4.5-ös rekesz, kicsit közelebbről a háttér már homogén, de a lepke szárnyának vége már kiesik az élességi tartományból:

Ezért szükséges idő és türelem a fotózáshoz és külső szemlélő ezért nem érti miért szöszmögünk ugyanazon lepkével vagy virággal akár órákat is :)

Fénymérés

Erről valószínű a 2. fejezetben tudok jobb példákat mutatni (már amit kezdő makrósként ügyködni tudok), de érdemes kipróbálni a spot és középre súlyozott fénymérés különbségeit a mátrix-szal szemben. Nagyon becsaphatja a gépet, főleg pl. naplemente idején. És akkor némi bakiparádé:

Kiértékelő fénymérés (avagy mátrix)

ugyanez naplementében 5.6 1/80s

5.6 1/125s

Hiába a más záridő valahogy mégsem az igazi...némi vakuval talán?

Nekem valahogy ez sem az igazi, nagyon érezni rajta a vakufényt. Hogy mi a jó megoldás? Átgondolni mit is szeretnénk: vagy sziluett és akkor szándékosan sötét téma vagy rendes fénymérés és beállítás (és itt jön a próbálgatás) a témára eső fényt megmérve illetve figyelembe véve a naplementét manuális módban beállítva a rekeszt és záridőt, némi derítést használva lehetne hangulatosan megfotózni ezt a témát. Legközelebb figyelek erre is.

 

A makrofotózásról

Miről is szól a makrofotózás...ezt már elég sokan, sok helyen és formában elég jól leírták, így nem mennék bele a legapróbb részletekig, hisz a következő hónapok alatt úgyis több része érintve lesz. Az írásom végén inkább csatolok néhány hasznos linket, ahol bővebben lehet róla olvasni és még több ötlet és praktika található.

Számomra a makrofotózás alapjában véve a részletekről és a részletességről szól. Egy olyan szabad szemmel nem látható világ, ami varázslatos és sokszor elképesztő. Ha konkrét értelemben nézzük, akkor pedig az 1 métertől 25 cm-es tárgytávolságig tartó fotózást jelenti, ezen túl már lupe még tovább pedig mikrofotózásról beszélünk. A lényeg a leképezés, tehát amit fotózunk, az milyen nagyításban, milyen leképezésben érhető el. Az őrült MP-E 65-ös Canon obi pl. egészen 5:1 arányú leképezésig is elmegy. Ekkor már mondjuk egy darázs szeme hihetetlen közelről és részletességel meredhet ránk a kész fotóról. Remek képeket és példákat találni a neten és fotós fórumokon.

Maradva az általános makrónál, több módon lehet próbálkozni. Előtétlencse, tele+közgyűrű, fordított alapobjektív és persze ami leginkább makróra lett teremtve az a makroobjektív.

Meglehetősen türelmes embereknek ajánlott, bár eleve a természetfotózás is. Idő és türelem.

 

Mi az, ami mindenképpen kell hozzá:

  • gép (és akinek kompakt gépe van azok is hihetetlen jó képeket képesek produkálni a makró állásukkal)
  • valamelyik fentebb említett módszer (objektívre vonatkozóan)
  • állvány!!! vagy babzsák (házilag egy gatyaszárdarab - nekem pl. egy régi farmeré - utántöltő polisztirol gyöngyökkel töltve teljesen jók, amiből fél kilót ha veszünk a népszerű babzsákos boltokban, kb.500-1000 körül van és az is annyi adag, hogy még egy kisebb puffra is marad belőle)
  • állványfej makró-sínnel na igen, mert ha nagyjából belőttük az élességet, akkor utána jön a csúszkálás, azaz a mm-es tötyi-mötyi és idegbaj...főleg ha végre elcsíptük a bogár szemét élesre és az akkor arrébb vándorol...fő a nyugalom:)

Amivel meg kell küzdeni:

  • örökös levegőmozgás: szél, szellő, kutyalihegés (nálam volt, hogy másodpercekig próbáltam beállítani az élességet de ütemesen mozgott...kiderült a kutyám pont arrafelé lihegett, szóval ez legalább megállítható:) ) a szellő viszont nem megállítható, jó hír, hogy mostanában figyelem és hajnalban meg késő délután tényleg van (nem sok, de van) egy olyan időszakasz, amikor nagyjából szélcsend van
  • mélységélesség: makró témáknál ez eléggé lecsökken...és ha 32-esre lerekeszel az ember nos az hátránnyal is jár...akárhogy nézem mondjuk rovarok esetében 8-11-16 ami szerintem jó, ha pl. egészalakos darazsat vagy hasonló nagyságrendű rovart nézünk oldalról...nem beszélve arról, hogy ez az a rész, ahol sok obi a legszebben rajzol (tehát a a rekeszértékek közepe táján 2.8-32 között). Innen pedig rengeteg tényező számíthat: háttér, előtér, távolságok, mindig adott helyzettől függhetnek a beállítások.

a mélységélesség számításhoz van egy remek oldal (azaz a előtér-téma-háttér távolságok és a élességi tartomány konkrét cm-m értéke) na de a mezőn nem könnyű ezt számolgatni így egy cetlire felírva a főbb értékeket segíthet, de a gyakorlat eszi a pudingot... http://www.dofmaster.com/dofjs.html

  • fény: nem véletlenül találták ki a makróvakukat. A nagyon közeli fotókhoz vagy ha reptében gyorsmozgású rovart akarunk elcsípni akkor kelleni fog...de egy derítőlap is nagyon sokat segíthet. A vaku, főleg a rendszervaku, ha nem átgondolva jól kimérve használják, akkor inkább ámbár éles de "vakuízű" fotó lesz a végeredmény. Szóval derítőlap, de akár egy alufólia vagy fehér karton is tökéletes célt szolgálhat. Csak tudnunk kell mit akarunk és milyen téma milyen hangulat milyen üzenet a cél. A kis beépített vaku derítőfénye is segíthet, de itt a vaku fényének irányításához kell egy kis trükközés: pont a napokban láttam pl. egy műanyag tányérformát az obi elejére aplikálva, de papírból is lehet terelőt készíteni (a google mindent kidob szoktam volt mondani, szóval némi netes keresgélés után találhatóak mindenféle ötletek). De ha nem szeret az ember ennyire pepecselni, akkor kelés hajnalban és a kora reggeli napfénnyel pont jó szögben megvilágított témát meg kell keresni, állványra a gépet, távkioldó vagy önkioldó és komponálás:) ISO emelés nem ajánlott, csak ha utána szépen meg tudjuk csinálni a zajszűrést. Géptől függően 200-400-800 (1600-nál és utána már nagy valószínűséggel jelenik meg a képzaj).

És az ígért linkek:

http://www.miklosrabi.com/index2.html remek képek, tippek, ötletek és leírások

fordított objektíves makrofotózás

http://kecsmarati.hu/fenykepezes/makrofotozas.html tömör, hasznos, általános leírás

http://www.juzaphoto.com/index2.php?l=en&pg=home Juza, egy tapasztalt ügyes olasz fotós remek oldala tipekkel, tanácsokkal és pompás fotókkal

http://1x.com/photos/macro fantasztikus makrofotók gyűjteménye

végül:    Saját makrofotóim

 

Címkefelhő
Feedek
Megosztás